Discursul
dirigintelui la finalul cls. a VIII-a
Au trecut patru ani care au rămas
închişi undeva într-o frumoasă cutie a timpului, perioadă în
care am comunicat, eu, ca dirigintă şi profesoară de limba
şi literatura română şi voi, ca elevi ai mei. Sunteţi prima
mea generaţie de elevi la care am fost dirigintă pe perioada unui
ciclu gimnazial şi veţi avea mereu un loc aparte în sufletul meu. Voi
aţi fost şi veţi rămâne unici. Acum, fiecare, în funcţie de
personalitatea sa, de
idealurile şi năzuinţele sale îşi va lua zborul spre
necunoscut, va lăsa copilăria şi va pluti pe aripile zânei albe
ce e adolescenţa, folosindu-se în viaţă de sfaturile dirigintei,
iar pasionaţii de limba şi literatura română încercând să
descifreze o viaţă tainele limbii sau misterele operelor literare. Eu vă doresc mult
succes în viaţă. Să reuşiţi să treceţi toate
examenele vieţii, căci după cum spunea poetul George Coşbuc
„O luptă-i viaţa/ Deci te luptă.“ Bunul Dumnezeu să vă
călăuzească paşii şi să vă lumineze calea în
viaţă, dar să nu uitaţi din
când în când, în drumul vostru să vă mai întoarceţ i privirea spre
frumoasele amintiri ale anilor de gimnaziu, ascultând versurile poetului Mihai Eminescu: „Când
amintirile-n trecut/ Încearcă să mă cheme/ Pe drumul lung
şi cunoscut/ Mai trec din vreme în vreme.“
Prof. Giurcă Simona Petronela
Liceu, tărâmul tinereţii
veşnice
Era o zi
neobişnuită. În aer se simţea o aromă stranie de culori, un
curcubeu al toamnei alcătuit din fâşii de lumină, surâsul
frunzelor abia îngălbenite, zâmbetul soarelui, ploaia fermecătoare a
vântului ce adia blând ducând pe aripi parfumul suav al florilor de
toamnă.
Paşii
mei treceau un prag, un prag sfânt, pragul liceului meu.
Totul în
jur părea să fie o rază ruptă dintr-un paradis, căci
aici, pe acest tărâm al fericirii am petrecut şi petrec şi acum
cele mai frumoase momente din viaţa mea.
În
urmă cu cincisprezece ani îmi deschisese braţele, într-o zi atât de
feerică, liceul meu. Eram un boboc ce se bucura parcă de primii zori
ai vieţii. Adolescenţa, cea mai frumoasă zână mi-a întins
şi ea mâna, profesorii mei dragi care îmi sunt acum colegi m-au
pregătit să devin om şi vreau să le mulţumesc cu
toată căldura sufletului meu pentru acest lucru.
Acum, liceul meu, atât de drag mie, a devenit a doua mea casă,
căci am primit misiunea, în calitatea de profesor să îndemn
paşii altor mii şi mii de mlădiţe ce-i trec pragul în
fiecare toamnă cu sufletul încărcat de vise şi speranţe.
Liceului meu, nu i-aş
putea găsi o definiţie, însă un lucru e sigur, e o rază a
sufletului, o rază ce o ţin mereu vie, un paradis ce
călăuzeşte paşii oamenilor în viaţă, tărâmul
tinereţii veşnice.
Profesor: Giurcă Simona
Petronela
Istoria
denumirii satului meu
Înainte
să sosească aici primii oameni, pe acest deal a fost o pădure de
brazi.
Cei dintâi
locuitori au fost doi veri. Ei şi-au construit case din pădurea de
brazi.
Văzând
oamenii din vale acest lucru au venit şi ei în acest loc pentru a-şi
construi case.
Acum erau
mai mulţi. Aveau în
primul rând nevoie de o biserică ca să se roage lui Dumnezeu
să-i ajute şi au construit o biserică chiar dacă la început
în acest sat erau mai multe neamuri: români, unguri, italieni.
Cu timpul
oamenii au vrut să-şi extingă satul şi au făcut case
şi pe o câmpie. Sub casele acestea se spune că ar exista o mină.
Fiind din
ce în ce mai mulţi locuitori s-au gândit că pot să fie şi
ei trecuţi ca locuitorii unui sat de munte, însă pentru a se putea
face acest lucru aveau nevoie de un nume pentru satul lor. Gândindu-se la cei
doi veri i-au pus numele Verendin.
Cu trecerea timpului casele din lemn
şi acoperişurile din paie au fost înlocuite cu altele noi, la fel de
frumoase ca la oraş. Acum casele sunt din cărămidă,
biserica luminează cu strălucirea ei satul, iar şcoala
noastră este nouă, călduroasă şi frumoasă
îndemnându-ne să pătrundem în tainele ştiinţelor.
Elevii: Şerengău
Ana, Gaiţă Ileana, Marincat Mariana-Gabriela, Mutaşcu Simona,
Verendin
Satul
meu - lucrare
„Istoria reprezintă
oameni şi fapte.“ Pr.
prof. Şerengău Petru şi elevii cls. a V-a, a VI-a şi a
VII-a s-au ocupat de culegerea datelor
de istorie familială şi realizarea unei lucrări care reprezintă activitatea de
cercetare istorică a elevilor despre propriile familii şi a satului
în general.
A fost
odată o femeie pe nume Gaiţă Maria care era născută în
anul 1901, a trăit 104 ani până în anul 2005. Ea ştia multe
poveşti, dar cea mai frumoasă era a satului nostru, Verendin.
Oamenii din
satul nostru erau aşezaţi lângă un râu, mai în jos. Când ploua, casele oamenilor se inundau. De aceea unii dintre ei
au hotărât să se
mute mai la deal.
Locuitorii
de lângă râu i-au numit pe oamenii care locuiau mai sus „Verii din Deal“.
De la denumirea aceasta a provenit numele satului nostru, Verendin.
Ocupaţiile
de bază a oamenilor din aceste locuri erau: cultivarea pământului
şi creşterea animalelor.
La început
casele erau din lemn, iar într-o casă locuiau douăsprezece,
treisprezece persoane. Azi casele sunt din cărămidă. Oamenii au
lucrat în Pusta Banatului
pentru a-şi înmulţii bucatele şi pentru a trăi mai bine.
Instituţiile
din sat erau: biserica, căminul
cultural ce era făcut din paie cu geamuri foarte mici şi o
şcoală veche.
Acum totul
este nou şi frumos.
În anul
1974 a fost construită şcoala cea nouă, şcoala în care noi
învăţăm astăzi şi care a fost renovată în anul
2006.
Satul meu e aşezat la poalele
muntelui Semenic, natura este ca o oază de rai, aerul este curat, te
aşteptăm cititorule să vizitezi satul nostru drag.
Elevii: Muntean Petronela, Ienea
Anişoara, Gaiţă Petronela,
Panacea Maria, Ienea Iosif, Juca Anamaria
Verendin
Juca Anamaria, Panacea Maria, Gaiţă
Petronela, Verendin, vă invită să vă verificaţi
cunoştinţele:
Rezolvă:
1. A fost
ales domnitor în Ţara Moldovei şi Ţara Românească.
2. A fost primul rege al românilor.
3. A fost
domnitorul Moldovei şi a scris opera Descrierea Moldovei
4. A fost
voievodul Transilvaniei şi are în titulatură numele
localităţii Hunedoara.
5. A
înfăptuit prima unire, domnitor al Ţării Româneşti.
6. A fost
domnitorul Moldovei şi a ridicat multe locaşuri de cult.
7. Domnitor
al Ţării Româneşti căruia i-a fost închinată o
baladă populară.
8.
Împărat roman, cuceritorul Daciei.
9. Domnitor al Ţării
Româneşti ce a avut o bătălie la Rovine în câmpii.
10. Majoritatea sunt --------- ?!
Răspunsuri:
Alexandru Ioan Cuza
Carol
Dimitrie Cantemir
Iancu de Hunedoara
Mihai Viteazul
Ştefan cel Mare şi Sfânt
Constantin Brâncoveanu
Traian
Mircea cel
Bătrân
Domnitori
Codrul,
toamna
Era
toamnă. Frunzele ruginii cădeau din copaci.
Andreea se
pregătea de şcoală. În drumul ei, ea aude o voce strigând-o.
Vocea se aude din nou:
- Sunt eu,
Andreea! Spuse codrul din faţa ei.
- De unde
şti cum mă cheamă, codrule? Întrebă ea.
- Te cunosc de mult, Andreea! Spuse codrul.
- Ce s-a
întâmplat? întrebă Andreea curioasă.
- Păi,
uită-te la mine!
Am rămas fără frunze, iar celorlalţi codrii le-au mai rămas
câteva. Sunt cel mai urât dintre codrii de aici! Spuse trist codrul.
- Nu-i
adevărat! Eşti un codru frumos ca toţi ceilalţi, numai
că picându-ţi frunzele mai repede decât celorlalţi,
primăvara, tu o să ai frunze verzi şi flori frumoase, primul,
codrule! Îl încurajă Andreea.
-
Mulţumesc, Andreea! Spuse codrul
cu lacrimi în ochi. M-ai făcut să cred în mine, iar pentru asta, la
primăvară, am să te las să culegi câte flori vrei!Spuse codrul.
-
Mulţumesc, codrule! Spuse Andreea şi îşi continuă drumul
spre şcoală.
O zi de toamnă
Într-o zi
de toamnă am mers la prietenul meu să ne jucăm.
După
un timp, ne-am uitat pe geam. Vântul care adia uşor a început să
bată din ce în ce mai tare. Norii cenuşii veneau gonind, acoperind
cerul albastru şi soarele strălucitor. Din depărtare venea un
zgomot care se transforma într-o bubuitură, apoi cerul se aprindea şi
săgeţi erau trimise spre pământul liniştit.
Vântul zmulgea frunzele ruginii care erau
purtate de vânt în sus şi în jos, parcă jucându-se cu
păsările agitate şi speriate. Oraşul a fost cuprins de o
perdea deasă. Pe marginea trotuarelor pârâiaşe înspumate umpleau şanţurile.
Eu şi prietenul meu eram foarte, foarte îngroziţi de fenomenele
ciudate.
Fruja Lucian, cls. a V-a A
- Când a ajuns acasă, le povesti
părinţilor întâmplarea pe care o s-o ţină minte mult timp
de aici încolo.
Drăgan
Alexandra Diana, cls. a V-a A
Toamna
A venit din nou toamna. Zilele sunt tot mai
scurte, iar nopţile mai lungi. Soarele nu mai are putere să
încălzească pământul ca în zilele de vară. Păsările
călătoare şi-au luat de mult zborul spre ţările
însorite.
În livezi munca e în toi.
Se văd
coşuri pline cu fructe aromate: mere, pere, gutui şi struguri. Se mai
zăresc oameni căţăraţi pe scară, culegând fructe,
alţii ducând
coşurile încărcate.
Ei profită
de zilele frumoase care au mai rămas până la lăsarea frigului
şi începutul iernii care se apropie cu paşi repezi.
Şi
totuşi, toamna este atât de frumoasă.
Balaşcă Vetuţa Romina, cls. a
V-a A
Petale
de roze din suflet de
copil
Codrul este un loc plin de
vietăţi, cu toate acestea este încărcat de linişte.
Minunăţiile
codrului încântă privirile oricăror trecători. Prin
tufişurile înverzite şi pline de viaţă îşi au
sălaşul arici, păsările dau concerte pe crengile copacilor.
Izvorul murmură în timp ce căprioara bea apă păzită de
către copacii înalţi de ochii fiarelor sălbatice. Veveriţa
are culoarea pădurii şi se joacă fericită. Până
şi furnicile, şi melcii te încântă cu lumea lor.
Indiferent
de anotimp codrul are o frumuseţe aparte. Primăvara renaşte la
viaţa, întinereşte, înverzeşte, vara este asemenea unui rege,
toamna îşi îmbracă haina ruginie, iarna pe cea a purităţii.
Codrul ascunde cele mai frumoase mistere.
Tănase Raul, cls. a VII-a A
Băilă Cristina, cls. a
VI-a C
Povestea
codrului
Primăvara a venit,
Florile au înflorit,
Soarele
ne-a încălzit,
Frumuseţea
ne-a uimit.
Iată
vine vara,
Uite
căprioara…
Zburdă
pe câmpii,
Lângă-ai
ei copii.
Toamna a sosit,
Norii ne-au
zărit,
Frigul ne-a îngrozit,
Iarna a venit…
Iarna ne-a trezit,
Frigul a venit,
Zăpada
ne-a speriat,
Iarna a plecat.
Preda
Cristina, cls. a VI-a A
Patru frumuseţi dezvăluite
Curăţenia
s-o păstrăm,
Pentru
mediu să-l salvăm,
Pe
iarbă să nu călcăm,
Pomii
să îi protejăm,
Aerul curat
să fie,
Să
mă protejeze pe mine,
Dacă
nu păstrăm curat,
Aerul e poluat!
De la mediu
să căutăm
Metode
să-l protejăm,
De la deal pân‘ la câmpie
Aerul curat
să fie,
Pân‘ la munte,
Pân‘ la deal,
Oxigen
curat să ai,
Pentru noi
să nu mai fie
Boli periculoase mie.
Preda
Cristina, cls. a VI-a A
Mediul înconjurător
Soarele
te-alintă dulce,
Cu
căldură te seduce
Când
zâmbeşte după frig,
Primăvara
a venit.
Dar ce mult
durează asta…
Acum toamna
pleacă acasă.
Până
iarna se ascunde,
Primăvara
vine iară
Şi
acum o nouă vară
Pentru tine
domnişoară.
Preda
Cristina, cls. a VI-a A
Soarele
Legenda
spune că a existat o regină rea, de gheaţă care vroia să fie 12 luni pe
an pentru a controla totul. Dar se spunea că mai avea trei surori bune:
Primăvara, Vara şi Toamna.
Acestea nu
aveau o putere aşa de mare ca a surorii lor, iarna, din acest motiv nu o putem opri.
Iarna puse
stăpânire pe pământ timp de trei luni: decembrie, ianuarie şi
februarie, până când sora sa primăvara, ajutată de vară
şi toamnă au reuşit să o înfrângă, transformând-o cu
puterile lor într-un ghiocel gingaş care apărea la sfârşitul
iernii pentru a vesti finalul ei, înfrângerea acesteia.
Având în
vedere că anul are 12 luni, fiecare anotimp va stăpâni câte trei luni
pe pământ, iar Iarna închisă în ghiocel nu va putea stăpâni
decât trei luni pe an.
Preda
Cristina, cls. a VI-a A
Cerul
Este lin ca
şi un râu,
E albastru
ca şi marea,
Este fumos
ca şi o floare
Şi
senin ca sufletul nostru.
Haba
Beatrice, cls. a VI-a A
Pisica
din vis
Într-o
noapte am visat că mă plimb pe stradă. Dintr-o dată am auzit un „miau“.
Era o pisică mică, cu ochii
albaştri.
Am luat-o în braţe, era foarte
slăbită şi murdară. Am dus-o acasă şi am
spălat-o, i-am pus de mâncare şi am culcat-o. În timp ce dormea
mă gândeam la ce nume să-i pun. Lisabeta?…Ynu?…Kiryda?…Da, Kiryda
este perfect. Când s-a trezit am început s-o strig Kiry
şi m-am jucat cu ea.
Atunci m-a
trezit mama să merg la şcoală. M-am sculat şi am început
s-o caut pe Kiry, am strigat-o, dar totul era în zadar. Atunci am realizat
că a fost un vis frumos care s-a terminat.
Vladu
Alina, cls. a VI-A C
Toamna
Toamna este
anotimpul în care cad frunzele ruginii şi se formează un covor de
frunze minunat.
Frunzele ca nişte îngeraşi
veseli dansează în văzduh. Cântecul lor se aude când vântul
suflă duios şi dulce.
De la
depărtare frunzele sunt asemenea unor pete mici. Pe poteci frunzele au
diferite culori: maronii, galbene şi rar verde deschis.
În aer se simte mirosul de
toamnă şi aerul curat. Copii veseli şi vioi aleargă repede,
repede pe poteci ca să adune frunze galbene şi maronii.
Frunzele
ruginii şi vântul cântând duios şi dulce îmi aduce în suflet parfumul
de toamnă.
Cornean
Claudiu, cls. a V-a A
Sunt
o floare
Sunt o floare
ce răsare
iubită
de soare;
de inima mea
şi de
dragostea ta.
Vladu
Alina, cls. a VI-a A
Anotimpurile
Se-nvârt
întruna după soare
Şi-n
horă acum e primăvară,
Cireşu-nfloreşte,
apoi e vară
Şi-apoi
vin strugurii în toamnă
Şi
flori de nea avem la iarnă.
Geneanţu Florina, cls. a VII-a A
Bucuria
de a fi copil
Este o zi frumoasă şi se apropie
1 iunie.
Toţi
copiii sunt bucuroşi, pentru că se vor da pungi, spectacole pentru
copii. Eu şi prietenele mele abia aşteptăm să mergem,
pentru că se ţine la Jgheabu, Ziua Copilului, lângă râul Bistra,
într-un brâu de pădure şi va fi foarte frumos.
Cu o zi
înainte de 1 iunie am ieşit în oraş cu prietenele mele şi am
povestit ce bine o să ne simţim mâine. Putem admira
frumuseţea oraşului înconjurat de un brâu de pădure, pădure
ce îşi îmbrăcă de curând haina verde, să ascultăm
murmurul izvorului, să ne veselim privirea de jocul apei Bistra ce
brăzdează oraşul şi nu în ultimul rând să ne
bucurăm de serbarea dată cu prilejul Zilei Copilului.
A doua zi,
de ziua copilului, am mers la plimbare până la Jgheabu. Acolo era
multă lume şi se afla o scenă unde cântau copiii de
grădiniţă. Am ocupat un leagăn şi am urmărit
spectacolul.
Seara m-am întors acasă şi am
hotărât să scriu pe o coală de hârtie o compunere. În timp ce
scriam compunerea soarele mergea spre apus într-o lumină
măreaţă, iar stoluri de rândunele zburau sub cerul albastru.
Trăieşte
copilăria!
Geneanţu Florina, cls. a VII-a A
Prietenul
meu
Am un papagal
Tare
jucăuş,
Este mititel
Şi
isteţel.
Azi de
dimineaţă
I-am adus
în faţă
O felicitare:
Te iubesc tare.
Stanciu
Georgiana, cls. a VI-a C
La
picnic
Într-o
dimineaţă Andreea şi prietenii săi: Alin, Dan, Daniela,
Bogdan şi Ariana au mers la plimbare pe o pajişte.
Apoi copiii
s-au aşezat pe o pătură la umbra unui pom şi au scos din
sacoşe ce au adus fiecare. Bogdan a adus o minge de fotbal, iar fetele au
adus o sticlă de suc şi nişte fursecuri, Dan a adus pătura.
Toţi
au gustat din cele făcute, iar băieţii au jucat pe urmă un
meci de fotbal contra fetelor câştigând.
Seara au
mers spre casă. Fiecare va povesti părinţilor frumoasa zi ce a
trecut.
Stanciu
Georgiana, cls. a VI-a C
???
Are ace mai multe
decât un ceas,
Umblă
tiptil prin pădure,
Un
năsuc umed te-atrage
Ca să
vezi că este un…
Arici
Buşu Dayana, cls. a VI-a A
???
Are
coamă dar nu e cal,
Îl am în buzunar.
Leul
Mîţu Raul, Mălăescu Armand,
cls.
a VII-a A
Doi ţânţari
Într-o zi
atât de minunată,
Doi
ţânţari au început
să se bată,
Unul pentru
o căpşună,
Altul
pentru o prună,
Cum se
băteau ei aşa
A intervenit cineva:
De ce
vă bateţi fără rost,
Hai
împărţiţi ce-aveţi
Şi
prieteni rămâneţi.
Băilă Diana, cls. a VII-a
A
Magia pădurii în plină
toamnă
Este o
dupăamiază dezmierdată de vântul plăpând al toamnei.
Mă plimb domol pe poteca împodobită de frunze. Stratul gros al
frunzelor galben-maronii a reuşit să mărginească
cărarea. Singurii prieteni care i-au rămas pădurii sunt vântul
şi frigul.
Intru în
pădure şi văd cum pare totul o imagine. Farmecul toamnei a
schimbat totul în ceva nevăzut trecând de „foarte frumos“ şi ajungând
la ceva ce nu a mai văzut „pământul“. Copacii sunt trişti,
pentru că le-au pierit frunzele. Soarele palid printre ramurile
nemişcate mai luminează încă.
Ploaia
pălmuieşte parcă cu fiecare picătură tulpina
copacilor, vântul ridică frunzele ude de la pământ.
Răcorea
serii se lasă încet, iar noaptea îşi aşterne perdeaua peste
pământul mohorât.
Barbu
Lidia, cls. a V-a A
Tomna
A venit toamna.
Cu mantia
ei argintie învăluie marile păduri, iar podoabele ei, frunzele
arămii, cad pe pământul umed asemeni unor lacrimi de rouă.
Păsările
călătoare îşi încep migrarea. Noapte codrul vâjâie şi vântul
rece bate pe câmpi, un văl de ceaţă se aşterne.
Soarele
duios nu mai încălzeşte ca altădată, iar natura se
pregăteşte de iarna
care vine în curând.
Buga
David, cls. a V-a A
Vara şi toamna
Vine vara bine-mi pare,
Toţi
copiii ies la soare,
Ne jucăm şi ne distrăm,
Şi în
Bistra ne scăldăm.
Vine toamna
friguroasă,
Toţi
copiii intră-n casă
Şi
se-apucă de-nvăţat,
Căci
cu joaca au terminat.
Mîţu Raul, Mălăescu Armand,
cls. a VII-a A
Ghicitoare
Te
învaţă să citeşti
Şi cu
drag să povesteşti,
Literele
să le scri,
Ia
ghiceşte cine-o fi?
Învăţătoarea
Buşu Dayana, cls. a VII-a A
Căţeluşul meu
Am un câine mic, mic, mic,
Este mic
dar şi voinic,
Îl
sărut pe mititel
Şi-l
alint în fel de fel.
Mama lui e
supărată,
Că în
seamă nu-i băgată,
Dar şi
ea este iubită
Şi la
fel de ocrotită.
Când din
somn eu mă trezesc
Numai la ei
mă gândesc,
Înainte
să plec la drum
Eu le dau micul dejun.
Mîţu Raul, Mălăescu
Armand
cls.
a VII-a A
Primăvara
Primăvara
a sosit,
Pomii au înflorit,
Soarele a
răsărit,
Copacii înmuguresc
Şi
florile înfloresc,
Cerul e albastru,
Iarna a trecut,
Păsările
cântă
Şi
primăvara a sosit.
Mîţu Raul, Mălăescu Armand,
cls.
a VII-a A
Fluturaşul
Un
fluturaş ce zboară
Se
plimbă pe câmpii
Şi-n
joaca lui frumoasă
Săracul
se lovi.
O aripă şi-a frânt
Şi cu
un ultim gând
Iertare
şi-a cerut
De la Dumnezeu Prea Sfânt.
Simion
Diana Simina,
cls. a VII-a A
Imaginea
mamei
Mama mea e ca o floare,
Este o
rază de soare,
Faţa
ei zâmbitoare
La mine se
uită oare?
Da.
E mama,
Mă
iubeşte
Şi
de-aceea mă priveşte.
Petraş Denisa,
cls. a VI-a A
A venit vacanţa
Vacanţa
a sosit,
Cărţile
le-am părăsit,
Toată
ziua ne jucăm,
De soare ne
bucurăm,
Căci
va veni un an mai greu,
Cls. a VI-a
o să-ncepem,
Acum noi ne recreem.
Boldea
Petronela,
cls. a VI-a A
Legenda
Irisului
A fost
odată ca niciodată că de n-ar fi nu s-ar povesti, o
împărăteasă putred de bogată care avea două fete
frumoase ca două flori, cu părul blond ca razele soarelui,
deştepte, că doar aveau profesori cu cinste în lume.
Erau tot
timpul fericite, cu zâmbetul pe buze şi nu ştiam cum să mai
facă să-i vadă pe toţi, dar ele aveau şi o mică
slăbiciune, frica de
furtuni.
Într-o zi
au plecat împreună, Luisa şi Iris la o plimbare, mai bine zis la un
picnic în pădure, dar nu erau singure, erau cu prinţul Iustinian,
prinţul pentru care se certau.
Erau în
pădure când prinţul îi spuse Luizei că o va lua de soţie.
-Nu este
corect, glăsui Iris, iniţiala numelui meu coincide cu al numelui
tău…
-Mie îmi plac fetele spontane ca Luiza.
În momentul
următor începu furtuna, o furtună înfricoşătoare, fulgera,
tuna.
Iris a
fugit speriată spre negură afundându-se în pădure. În acel
moment Iris a alunecat şi a dispărut.
Când
soarele a reapărut alungând furtuna a transformat lacrimile Luizei ce
căzură pentru Iris în rouă, roua era pe locul unde
dispăruse Iris şi în acel loc a apărut o floare.
Luiza a
botezat-o Iris, după numele
prietenei sale
Astăzi
această floare uimeşte prin frumuseţea ei, frumuseţe ce a
primit-o de la fata dispărută în pădure.
Băilă Diana, cls. a
VII-a A
???
Este o
casă mare, rotundă şi verde,
Înăuntru
cu pereţi roşii
În care
trăiesc zeci de locuitori negrii.
Pepenele
Băilă Diana, cls. a
VII-a A
Pădurea de argint
Intrând în
pădurea deasă am rămas fără cuvinte, aici totul pare
să fie dintr-o lume de basm.
În crâng
razele soarelui mângâie frunzele copacilor arginti care adăpostesc în
scorburile lor mici mii de solişti cu voci de aur. Iarba
transfigurată de bobiţe de rouă argintie pare a fi o mare
lucitoare în care soarele îşi oglindeşte razele.
Uimită
înaintez în această pădure de vis şi deodată, în faţa
mea apare ca din pământ un stejar cu totul şi cu totul de argint,
semănând cu un pom de argint, împodobit de mâini maiestre. La poalele stejarului susura
cristalin un izvor cu apă lină, în luciul căreia se oglindea
cerul albastru, brăzdat de stoluri mii. Apropiindu-mă încet, devin
părtaşă la ceva de nedescris, o întreagă orchestră de
păsări măiestre dau concert în faţa stejarului de argint.
La urechea
mea se aude dulce şi suav un „cu-cu“ care părea să-mi cânte numai
mie.
Mi-a luat
ceva timp până să-mi dau seama că este ceasul, vizita mea în
pădurea de argint se terminase.
Geneanţu Florina, cls. a
VII-a A
Fluturele
din camera mea
Este o zi
frumoasă de primăvară. Soarele străluceşte
şi toate creaturile din natură au prins viaţă. Razele
soarelui încălzesc cu multă dragoste pământul.
Eu, stând
în cameră privesc cu atenţie toate mişcările făcute în
natură. Este
minunat să văd păsările vorbind între ele şi pomii
înfloriţi.
Dintr-o
dată zăresc în camera mea un fluture sclipitor de culoare aurie stând
pe floarea culeasă de mama. Era un fluture gingaş.
Mi-am zis că este un semn de
bucurie al revederii primăverii. Voiam să-l păstrez dar mi-a
fost milă de el, zborul lui era diferit. Am fost foarte impresionată
de frumuseţea fluturaşului încât i-am făcut portretul.
Privind cu
atenţie mişcările fluturaşului m-am dus să o chem pe
mama, iar când m-am întors fluturaşul zburase.
Mi-a lăsat ca amintire parfumul
lui de aripioare, în mintea mea a rămas imaginea lui împreună cu
primăvara adorată.
Cerbulescu
Ribana, Avram Roxana,
cls. a VII-a A
Mama
mea
Mama mea
scumpă şi dragă
Care
mă iubeşte şi mă ocroteşte
Zi şi
noapte mă veghează,
Eşti
steaua mea norocoasă,
Eşti
ca luna de frumoasă,
Te admir ca
pe o flore deschisă şi parfumată,
Te iubesc
precum căprioara îşi iubeşte iedul,
Tot timpul te voi iubi,
Te voi respecta mereu,
Vei fi
veşnic în sufletul meu.
Stan
Nicoleta Evelina, cls. a
VI-a A
Vacanţa mare
Azi
cărţile am predat,
Orele s-au terminat,
Dar la
şcoală tot venim,
Căci
de nu absenţe primim…
Pentru
că vara a venit
Şi
vacanţa a sosit,
Tot copilu-i fericit,
Dar când toamna vine
Mă
întristează şi pe mine,
Pentru
că începe şcoala,
Cel mai bine-i vara,
E
vacanţa mare,
Noi ne
bucurăm de soare
Şi de
libertate,
Căci
nu mai avem teme la mate,
Nici la geografie,
Nici biologie,
Am uitat de toate,
Distracţie
cât se poate.
Gherescu
Ramona, cls. a VI-a A
Vara
Mirosul florilor înflorite,
căldura soarelui de pe cer, gâzele şi fluturii care zboară în
văzduh ne anunţă că a sosit anotimpul meu preferat, vara.
Toţi
copii se bucură că a venit vacanţa. Vacanţa mare. Nu este
acea comedie de la televizor, este chiar vacanţa, vacanţa în care
copiii se joacă liberi, nu mai învaţă zi de zi, au teme dar nu
atât de multe ca până acum când erau la şcoală. Copiii au teme
ca în fiecare vacanţă ca să nu uite ce au învăţat în
acel an şcolar, dar cu toate astea majoritatea dintre noi copiii ne facem
timp şi pentru ele, apoi ne putem juca în voie.
Ne putem
juca în iarba verde şi plină de rouă câteodată.
Vara ne
aduce multe bucurii: copacii încep să dea roade, fructele cele mai
plăcute nouă, copiilor s-au copt. Vara este cel mai frumos şi
plăcut anotimp.
Gherescu
Ramona, cls. a VI-a A
Cartea fermecată
Ionel e un
băieţel de 8 ani. Provine dintr-o familie nu foarte bogată. Este
un băieţel cuminte şi conştiincios. Îi plăcea foarte
mult şcoala, iar cărţiile erau modul lui de a se simţi
liber.
Într-o zi
întorcându-se de la şcoală cu un morman de cărţi în
braţe i s-a făcut rău şi a căzut la pământ.
După
câteva ore a trecut pe acolo vărul său. S-a speriat şi a
anunţat-o pe mama lui Ionel. L-au dus la spital. Când colegii lui au aflat
vestea au cumpărat un volum de romane istorice.
Au mers la
spital cu volumul dar adevărata surpriză era o sumă de bani
strecuraţi în volum.
Aşa
şi-a dat seama Ionel că nu trebuie să judeci o carte după
copertă.
Ilin
Ana-Maria, cls. a VI-a C
Găsiţi
floricelele şi plantele din cuvintele:
Lin, îmbujorat, roşiatică, Crina, liliachiu, Socrate
Jurma
Cristina, cls. a VII-a B
Vacanţa
Vacanţa
a venit,
Soarele a
răsărit,
Florile au înflorit
Şi
pădurea a-nverzit.
Băilă Diana,
cls. a VII-a A
Mama
Mama mea e
cea mai bună,
Ea
seamănă cu o lună,
Sclipeşte
zi şi noapte,
Pentru ea,
Inima mea,
Bate.
Petraş Denisa, cls. a VI-a A
Bea
Bea e colega mea,
Este prietena ce vrea
Să ne
ajutăm mereu
Şi la
bine, şi la rău
Şi
mi-e soră cum vreau eu.
Oniţoiu Andrada,
cls. a VI-a
A
???
Cine vine
cu
steluţe,
Din
văzduh
şi din
câmpii
Şi cu
frig
şi
haină albă?
Iarna
Hoban
Daiana,
cls.
a VII-a A
Pe câmpia năzbâtilor şi a durerii
Într-o zi
frumoasă de mai, am plecat
cu toată familia la picnic, pe câmpie. Acolo am făcut grătare,
iar după aceea ne-am jucat volei, fotbal şi rugby.
Cum eram
desculţă, am alunecat pe iarbă, am căzut şi am
călcat într-o viespe.
Imediat am
început să plâng. Mama a zis:
-Nu plânge!
-Dar
...mamă?
-Stai pe
pătură şi o să fie bine.
Atunci mama
a luat ceva rece şi mi-a pus la picior ca să nu mi se umfle.
Păţania
a fost foarte urâtă şi dureroasă.
Kocis
Laura, cls. a VI-a C
Clasa
mea
Vacanţa
s-a sfârşit. Venise şi timpul şcolii după acele trei lungi,
dar foarte plăcute luni de vacanţă. Am revăzut-o în acea zi
pe doamna dirigintă, Popesu Ana-Cristina de care mi-a fost foarte dor. În
afară de ea mi-am revăzut colegii.
Când am
intrat în clasă am constatat că totul era la fel, parcă
vacanţa nu ar fi existat niciodată. Clasa înfăţişa
aceiaş veselie pe care o avea ca în prima zi în care am descoperit-o.
Băncile
erau aranjate frumos, tablourile eru şterse de praf, având un aspect
plăcut, tabla părea că ne aşteaptă cuprinsă de
dorul nostru, cât timp am abandonat-o în vacanţă.
Mi-am ales
un nou coleg de bancă, foarte de treabă, deoarece ne înţelegem
super bine. Colegii sunt aceiaşi dar parcă s-au mai cuminţit
şi ei puţin, probabil s-au maturizat. Săptămânile au trecut
şi noi am devenit tot mai uniţi pe zi ce trece şi de aici am
început să ne înţelegem tot mai bine, în loc să glumim unii pe
seama altora, acum ne ajutăm şi ne distrăm cu toţii
împreună. Şi aceia care nu se comportau frumos au învăţat
să facă parte dintr-un grup, lăsând la o parte
răutăţile, ajungând să fie respectaţi de restul
colegilor.
Cu
toţii am crescut, ne-am
maturizat şi am învăţat să facem parte dintr-un colectiv unit care nu
exista în totalitate cu ani în urmă, iar care acum începe să fie
apreciat de toată lumea.
Preda
Cristina, cls. a VI-a A
Început de şcoală
Mare, mic, de eşti pitic
Nu-i nimic,
La vârsta
normală
Eşti
din nou la şcoală.
Lângă
mulţi copii,
Ce-i vezi zi de zi,
Cad frunze ruginii
Pe alei
şi câmpii.
Toţi
elevii merg la şcoală,
Căci e
toamnă iară
Şi
miroase a cerneală,
A hârtie
şi oboseală.
Preda
Gabriela Dagmar,
cls.
a VII-a
Jocul
animalelor
Raţa
face mac-mac
Şi
găina cot-codac,
Vaca face muuu
Şi
câinele uuu,
Bufniţa
cântă huhu
Şi
cucul, cu-cu.
Vigh
Laura,
cls. a VI-a A
Umor
Prof.: De ce nu ţi-ai scris tema de vacanţă elevule X?
Elevul: Mi-am scris-o domnule profesor dar când să plec de la bunici mi-au
furat câinii caietul,
căci s-a uns din greşeală şi au mâncat-o.
Caranda
Nicolas, cls. a VII-a B
Ploaia
Pe-o câmpie verde
Şi pe-un lan uitat,
Plouă,
plouă, plouă,
Tot mai ciudat.
Şi
se-ntinde ploaia
Pe un loc adânc
Şi
îndată
Se
formează o apă.
Schipor
Rebeca, cls. a VI-a A
Joc
Eu mă
uitam la lumină
Şi
Rebeca mi-a lipit o bulină,
Eu am
văzut un brad
Şi am
început să cad,
Eu am
văzut un nor
Şi
mama se uita la izvor,
Alina a
tăiat un copac, pin
Şi s-a
făcut lin,
Tu te dai mare
Şi
tare.
Spulber
Mariana,
cls.
a VI-a A
Clasa
mea
Clasa mea e
ultimul cuvânt pe care nu poţi
să-l uiţi vreodată.
Clasa
începe cu „c“ de la colegi şi se termină cu „a“ de la amintire.
Jumătate
din timpul meu zilnic îl petrec în clasă. Noi, colegii, suntem
şapte stele şi treisprezece inimioare.
Clasa
noastră e ca un castel printre nori. Băncile sunt asemenea norilor,
scaunele sunt asemenea stelelor, tablourile cu scriitori de la care putem
învăţa să le urmăm exemplul, flori verzi mirositoare,
panourile unde sunt expuse creaţiile noastre, mugurşi ce aleargă
spre lumină.
Totul este
frumos, şi clasa, şi colegii. La concursuri sau olimpiade când mergem
împreună luăm punctaj mare, iar profesorii, cărţi ale
cunoaşterii şi părinţii sunt mândri de noi.
Anii trec,
clasa se duce, dar amintirea rămâne.
Schipor Rebeca şi Haba Beatrice, cls. a VI-a A
|
Ghicitoare:
Cine sunt izvoare în cer?
(Norii)
Mustaţă
Darius,
cls. VI A
Copilărie
Copilăria
este cel mai frumos lucru din viaţa unui om. Multe jocuri,
năzbâtii...Copilăria mea este un basm, o poveste care aş vrea
să nu se termine niciodată. Îmi amintesc câte
năzdrăvănii am făcut câd eram mică pe la patru, cinci
ani când toată lumea era a mea.
Amintirile
din copilărie nu le poţi uita niciodată, ele trăiesc mereu
în cugetul tău.
Copilăria
este un diamant pe care trebuie să-l preţuieşti, pentu că
atunci când deja ai trecut peste ea şi nu ţi-ai îndeplinit visele
să nu regreţi după dorul vârstei inocente a veşnicelor
bucurii.
Iubesc anii
copilăriei mele şi îi voi păstra mereu cu sfinţenie în
sufletul meu.
Haba
Beatrice, cls. a VI-a A
Bibliotecarul
Într-o
bibliotecă pustie şi veche unde se aflau peste zece mii de
cărţi cu poveşti, basme, legende, hărţi etc.
Trăia un om.
Acest om
şi-a închinat toată viaţa citirii cărţilor.
Plăcerea lui era lumea mirifică a lecturii. Nu exista zi în care
să nu fi citit câte una, două cărţi de cel puţin 100-150
de pagini.
Întreaga
viaţă a trecut pe lângă el în acea bibliotecă veche.
Vă daţi seama cât de veche era biblioteca dacă bătrânul
avea peste şaptezeci de ani, iar ea era construită cu douăzeci
de ani înainte să se nască el?Viaţa lui era plăcerea de citi. Dacă
avea cărţi să citească uita de tot ce este în jur
dedicându-se studiului. Nu avea nevoie nici de hrană, se hrănea
spiritual şi pentru el era de ajuns.
Bătrâneţea
a intrat în viaţa lui cu probleme, îl abandonase vederea ochilor.
Nemaiputând să citească îşi amintea de vremurile acum apuse
şi sufletul îl purta în lumea cărţilor ce le cunoştea, ce
trăiau în cugetul său.
Timpul curgea şi el devenea una cu
cărţile sale, părea un tablou, un om ce avea trupul şi
sufletul alcătuit din cărţi.
Preda
Cristina, cls. a VI-a A
Regina
culorilor
Zorii zilei
se revărsau deasupra naturii trezind-o la viaţă, dându-i putere
şi strălucire. Printre norii pufoşi şi jucăuşi
îşi făcu loc falnicul mac roşu şi însângerat care absorbea
mantaua de cristale ce învăluia natura dându-i strălucire.
M-am
aşezat pe băncuţa de brad, de lângă nuc, din mijlocul
grădinii. Acolo am început să privesc la tot ce mă înconjura.
Priveam la cer şi soarele-mi zâmbea, priveam în jur la frumoasa lume a
culorilor. Degetele copacilor purtau inele aurii formate din frunzele uscate de
razele nemilosului astru al zilei. Copacii tânjeau după podoabele lor de
odinioară care odată cu sosirea toamnei au dispărut, iar frunzele tânjeau după
frumuseţea ce le îmbogăţea chipul.
Toamna
îşi îmbrăca natura în straie de sărbătoare, dând
naştere la o atmosferă frumos colorată.
Jocul de
lumini şi umbre al neobositului soare îşi răsfaţă
pletele aurii peste chipul minunatelor frunze care se întreceau prin culorile
neobijnuite.
Steluţe
aurii cad pe obrazul ars de soare al gingaşelor şi firavelor frunze
şi le spală cu bobiţe rouă, presărându-le în suflet
tristeţe şi durere.
Stăteam
pe băncuţa de lemn, iar vântul neobosit bătea cu putere şi
frunzele erau zmulse de adierea lui şi cădeau pe pământ una câte
una. Cu fiecare frunză ce se dezlipea de crengile copacilor şi era
dusă în văzduh, cu atât natura rămânea mai tristă şi
mai solitară, dar în fiecare an „regina culorilor“ va veni din nou şi
va reda bucuria şi frumuseţea naturii.
Popescu
Ana Maria, cls. a VII-a,
Grup
Şcolar Industrial, Oţelu Roşu
Joc
Şi a
venit iar.
Eu citesc iar tu te joci.
Unde mergi?
Unde de apă lină mă fericesc.
Of, mă doare.
Are un of la inimă.
Ce valore
morfologică au cuvintele subliniate?
Olaru Ionuţ, cls. a VI-a,
Grup
Şcolar Industrial
Toamna, paradă a culorii
De
dimineaţă mă trezesc, arunc un ochi pe geam, iar apoi ies
afară. Un miros îmbătător al frunzelor uscate îmi dă de
ştire că toamna a venit în grădina mea. Un tablou mirific îmi
încântă privirea: frunzele ruginii împreună cu iarba îngălbenită
îmi transformă ochii într-un lac care se va revărsa pe obrazul
îmbujorat, iar păsările care îşi iau rămas bun îmi umple
sufletul de nostalgie.
În
atmosferă pluteşte un vânt nărăvaş care plânge şi
îşi petrece prietenele înaripate cu vederea, dar care îşi suflă
pletele încercând să uite clipele de bucurie alături de prietenele lui.
Acum
gardienii cerului sunt norii care un moment lasă razele aurii ale soarelui
să spargă zidul de întuneric ce ne uneşte inimile. Acum nu-mi
pot da seama cum s-a putut întâmpla, că ieri era vară şi azi a
venit toamna.
Merg un pic, aud râul cum se zbate şi e neliniştit, văd o
veveriţă grăbită şi îngrijorată că după
colorata toamnă va veni năpraznica iarnă. Mă aplec, iau o
nucă şi i-o dau, cu un chiţăit duios îmi
mulţumeşte.
Strugurii
sunt mari şi delicioşi, dar cu teamă îşi aşteaptă
rândul la cules.
Toate anotimpurile sunt
frumoase, dar pentru mine toamna vine mereu încărcată de
bunătăţi şi îşi aşterne rochia multicoloră
peste grădini, îmbucurând oamenii, dar şi copiii. Totodată prin
puterea ei nemărginită colorează cu galben, marou şi
ruginiu câmpiile, iarba, frunzele şi toată atmosfera.
Vărgatu Alina, cls. a VII-a,
Grup
Şcolar Industrial, Oţelu Roşu
Aurul
toamnei
A sosit
toamna. Frunsele s-au aurit pe ramurile copacilor. Vântul le clatină
uşor şi ele cad într-o ploaie lină.
Frunzele
căzute la pământ formează un covor multicolor, atunci când
păşeşti pe el ai impresia că păşeşti pe un
covor roşu care serbează şi deshide uşile toamnei.
Soarele
pare a fi obosit a mai încălzi, ascunzându-se după vârfurile
munţilor îmbrăcaţi cu argint, abia văzându-se după
negura deasă.
A mai
rămas numai argintul pe ape, iar aurul din văzduh s-a topit.
Ploaia
parcă stă să înceapă, te uiţi pe geam şi vezi un
dans nebun al frunzelor.
După
ce se opreşte ploaia simţi un miros răcoritor, iar blânda batere
de vânt ascunzându-se printre sălcii.
Păsările
pornesc spre sudul încălzit însă cele străine şi
trecătoare, venite mai dinspre nord dorm în cuiburile părăsite
de alte călătoare mai grăbite.
Nucii
îşi îndoaie crengile din cauza viforniţei, iar norii suri îşi
poartă plumbul.
Nu trebuie să uităm însă
că toamna ne oferă cele mai gustoase fructe, prin urmare putem spune
că „Toamna mândră harnică şi de bunuri darnică“ s-a
întors, răsfoind cu iuţeală filele ceaslovului naturii.
Lazăr Raluca, cls. a VII-a,
Grup
Şcolar Industrial, Oţelu Roşu
Cărţile au suflet
Cărţile
sunt o comoară a touturor oamenilor. Ele ne ajută să ne
dezvoltăm vocabularul şi ne dăruiesc cunoştinţele pe
care le ţin ascunse în coperţi doar atunci când sunt citite.
Bunicul
obişnuia să îmi spună toate acestea când eram mic iar asta m-a
determinat să citesc. El îmi spunea că, atunci când sunt citite
cărţiile se însufleţesc şi sunt foarte fericite să
dăruiască din cunoştinţele lor, iar când nu sunt citite se
întristează foarte tare.
Cititul ar
trebui să încânte pe toată lumea, pentru că este unul din cele mai frumoase lucruri
din lume.
Bunicului
meu îi plăcea foarte mult să citească şi de aceea cred
că am moştenit şi eu acest lucru.
Sper
că fiecare copil din lume a avut ocazia să citească măcar o
singură carte.
Eu voi
continua întotdeauna să cred ce a spus repetat bunicul meu şi anume:
„Cărţile au suflet“
Olaru Ionuţ, cls. a VI-a,
Grup
Şcolar Industrial, Oţelu Roşu
Zâna
Toamna
Pe
cărarea frunzelor îngălbenite ţesute ca un covor, a treia
fiică a bătrânului an, toamna, şi-a făcut apariţia.
Zâna, cu
rochia lungă maroniu-gălbui, cu părul lăsat pe spate,
nostalgică şi melancolică se apropie cu paşi repezi de
ţinutul nostru şi făcând un semn cu bagheta ei magică a
dezbrăcat copacii de frunze iar cerul pare să fie de plumb din cauza
norilor adunaţi pe el şi plimbaţi de vântul care suflă cu
putere.
Rece
şi friguroasă, parcă îndeamnă păsărelele
să-şi abanoneze cuiburile lor de humă şi să plece în
ţările calde. Pe cerul cenuşiu păsările zboară în
salturi, salturi.
Zâna Toamna a adus cu ea
bogăţii.
Gospodarii
harnici sunt nerăbdători să culeagă recoltele din livezi
şi ogoare.
Toamna este
anotimpul în care clinchetul clopoţelului ne trezeşte din nostalgie anunţând
începerea noului an şcolar după o vacanţă lungă.
Toate
aceste lucruri minunate sunt aduse de către Zâna Toamna an de an fiind din
ce în ce mai bogată şi mult-aşteptată.
Călău Maria, cls. a
VI-a,
Grup
Şcolar Industrial, Oţelu Roşu
Suflet
de carte
Începând
încă din clasa I, cărţile au un rol important în viaţa
noastră. Citind paginină după pagină simţi că
eşti cuprins de starea personajelor şi astfel intri în tărâmul
cărţilor.
În acest
tărâm minunat facem cunoştinţă cu fiecare personaj în parte
şi numai atunci înţelegem că orice carte are suflet şi
simţi că dacă rupi o pagină aceasta plânge.
Cartea
aleasă şi citită de noi trebuie să ne fie ca un prieten cu
care să stai de vorbă, să judeci, să discuţi cu el.
Numai astfel cititul ne poate fi de folositor.
Cărţile
rămân personajele principale ale universului nostru cultural şi
formează o bază trainică a culturii noastre, fiind un izvor de
cunoştinţe, citind ne îmbogăţim vocabularul, exprimarea ne
este mai uşoară, mai cursivă. Cartea ne este un prieten
credincios şi de nădejde.
Fiind o
comoară fără preţ, se adevereşte proverbul: „Cine are
carte, are parte!“
Călău Maria, cls. a
VI-a,
Grup
Şcolar Industrial,
Oţelu Roşu
Farmecul şi importanţa
cărţii
Când eram
mică am avut cărţi de colorat, dar niciuna nu a fost atât de
iubită ca abecedarul, prima carte
care mi-a deschis orizonturi noi. Atunci am înţeles cum de semnele mici
şi negre de pe foile unei cărţi au atât de multă valoare.
Am început
încet, încet să citesc şi fiecare carte terminată a fost o bucurie
şi o împlinire. Am aflat poveşti cu zâne şi balauri, poezii
pline de sensibilitate, mai târziu am citit despre istorie, aventuri şi
întâmplări reale.
Oricare
carte nouă este un mister care aşteaptă să fie descoperit.
Şi atunci grăbit şi nerăbdător intri pe nesimţite
în atmosfera acelei cărţi şi trăieşti la maxim
întâmplările de acolo. Tot ce are omul de valoare este redat în
cărţi, cultura neamului, spiritualitatea lui şi mai ales drumul
către cunoaştere. Cărţile nu mor niciodată.
Preda
Gabriela Dagmar, cls. a
VII-a B
Frumuseţea toamnei
Iată
că a sosit toamna. Soarele iubit de oameni începe să se ascundă
pe sub nori. Rândunelele îşi
părăsesc cuiburile, alungate de zilele răcoroase.
Dar toamna
este şi un anotimp minunat. Frunzele veştede, în diferite culori
argintii, galbene, maronii, culori îmbinate, cad din copaci ca şi cum ar
dansa.
Pădurea
este plină de ghinde, alune, castane. Oamenii îşi adună recolta
şi o depozitează în hambare pentru iarnă. Se fac murături,
dulceţuri, must de struguri. Ziua începe să scadă, noaptea
creşte. Câteodată omul devine trist şi cade pe gânduri. Atunci
când această melancolie ne apasă, ieşim afară în
grădinile şi parcurile pline de frunze.
Aceasta
este frumuseţea toamnei.
Pădeanu Georgiana, cls. a V-a,
Grup
Şcolar Industrial, Oţelu Roşu
Carla şi steaua ei norocoasă
Era
odată o fată pe care o chema Carla. Era înaltă,
deşteaptă, frumoasă şi gata oricând de a învăţa
lucruri noi. Avea o pasiune pentru stele . Dar de asemenea îi placea foarte
mult să viseze! În fiecare seară visa altceva...
Într-o noapte avu un vis special... diferit
de celelalte de până acum..! Unul care părea foarte real! A
visat că este pe o altă galaxie, unde erau multe lumini puternice
şi care nu puteau fi văzute decât
de cineva care îşi dorea cu adevarat să le vadă. Carla era
dornică să le vadă.
-Este
cineva aici? întrebă ea.
-Tu cine
eşti fată dragă? se auzi o şoaptă...
-Eu sunt
Carla! Poţi te rog să te araţi?Să văd cine eşti.
-Tu nu
mă poţi vedea. Pot fi văzută doar de cei care îşi
doresc asta cu adevarat!
-Dar îmi doresc asta foarte.
-Şi
cea cu care vorbi se arată…!
-Salut, eu sunt o stea
norocoasă. Îmi pare bine să te cunosc, dragă Carla.
-Şi
mie de asemenea. Îmi
poţi spune ce înseamnă o stea norocoasă?
-Fiecare
pământean are o stea norocoasă, chiar si eu am avut una, în trecut,
dar acum am devenit eu una.
-Mama mereu îmi spune, atunci când am
noroc la ceva, că acolo sus... undeva, am o stea care mă ajută mereu. Asta
înseamnă să ai noroc, nu?
-Da.
Şi eu am fost sortită să fiu steaua ta norocoasă, să te
ajut mereu şi la bine şi la greu. Acum a venit momentul să
mă cunoşti, de aceea
ai acest vis, mult mai aparte decât celelalte!
-Îmi plac
stelele, îmi plac visele. Prin vise îţi poti imagina totul. Nu ştiam
că am o stea a mea! Dar faptul că am una, mă face să
mă simt privilegiată!
Şi
aşa Carla se împrieteni
cu steaua ei cea norocoasă!
-Ai vrea
să le cunoşti pe celelalte stele?
-Da, mi-ar face plăcere!
Merseră...
steaua îi arată ceea ce îi promisese Carlei.
Ea deveni
foarte entuziasmată şi se simţi specială, cu o stea a ei;
şi cu un vis care părea mai mult decât real! Visa toată noaptea.
-Acum,
draga mea trebuie să te las. Pentru că a venit dimnineaţa
şi tu trebuie să mergi la şcoală.
-Nu,nu
vreau să plec. Vreau să mai rămân aici cu tine şi cu
celelalte stele. Este foarte plăcut să vorbesc cu tine!
-Si mie îmi
place, dar îţi promit că mâine seară vom vorbi din nou, şi
vei avea parte de o alta aventură splendidă.
-Bine,
dacă îmi promiţi te cred. Dar să şti că acest vis a
fost şi va rămâne cel mai frumos vis din câte am avut!
-Ştiu
draga mea, şi asta mă bucură enorm, să te văd
fericită! Cu bine Carla.
-Te las cu bine, steaua mea!
Dimineaţa
când se trezi era nerabdătoare să îi povestească şi mamei
ei ceea ce visase. Şi când visa era fascinată. Mama ei o privea atentă
şi farmecul poveştii o prinse şi pe ea. Era uimitor acest
vis pentru Carla! Când ajunse la şcoală le povesti şi
prietenelor. Şi ele au fost prinse în vraja poveştii!
-Aştept
cu nerăbdare noaptea aceasta! spuse ea.
-Şi
noi ca să ne mai povesteşti! spuse o colegă.
Seara veni,
Carla se bagă nerăbdătoare
în pat, emoţionată şi fericită. O aşteptă o
noapte şi un vis de poveste, plină de realitate. Avu parte de aventuri excelente o
săptămână întreagă!
Ce fericire
pe Carla când seara venea! Şi steaua a rămas pentru totdeauna steaua
ei norocoasă, nu a părăsit-o niciodată... Avea succes în toate!!!
Jurma
Cristina, cls. a VII-a B
Cartea,
prietena mea
Primele
mele cărţi au fost cărţile de colorat. Aveau coperţile
viu-colorate şi abia aşteptam să le deschid, pentru că
fiecare pagină era o surpriză nouă.
Mai târziu
am învăţat să citesc şi atunci cartea mi-a dezvăluit o
altă faţă a ei. Am întâlnit cărţi de aventuri,
istorie, geografie, poezie. Fiecare carte este un mister ce aşteaptă
să fie descoperit.
Din paginile
cărţii am aflat ce strămoşi am avut, unde este
poziţionată ţara noastră pe glob, am învăţat
să socotesc, să mă port frumos şi mai ales am
învăţat că toate cărţile au valoare.
Cine
citeşte o carte este mai bogat sufleteşte, cunoaşte foarte multe
lucruri care îl ajută în viaţă.
Preda
Sebastian, cls. a V-a A
Pădurea de argint
Era o zi
frumoasă de primăvară în care dis de dimineaţă
zăpada era topită, soarele strălucea şi ne privea pe
toţi de acolo, de sus... „Iar despre Împăratul
primăverii ce ne mai spui?“
Totuşi,
un loc minunat în care nu pusesem niciodată piciorul, parcă mă
chema, mă chema să îmi arate frumuseţea din spatele celor zece
brazi.
M-am dus
vrăjită parcă să văd ce este acolo, dar nu era nimic
special, privirea însă observă un lucru extraordinar de frumos,
toţi copacii erau înfloriţi, toate păsările mă priveau
mirate şi ele parcă de mirarea mea.
Iepuraşii
albi săreau de colo-colo, nu ştiu sigur, dar parcă am văzut
şi o vulpe argintie. Foarte multe animale şi păsări erau
albe, la fel şi florile copacilor.
Această
pădure minunată parcă m-a condus spre un lac care în ciuda
tuturor celorlalte lucruri înflorite, revenite la viaţă, era
îngheţat.
Mirată,
am întrebat copacii, care mi-au răspuns cu drag, zicându-mi că acest
lac nu a fost dezgheţat niciodată, că este numit lacul de argint
şi din această cauză şi pădurea se numeşte
„Pădurea de argint“.
Trecând de
lac, am ajuns la ieşire, era identică cu intrarea, totul ajungea în
acelaşi punct.
Nu
ştiu de ce, dar această minunată lume mi s-a părut a fi un vis, un vis atât de magic, cred că
am evadat din real păşind pentru o clipă în lumea magiei.
Băilă Diana, cls. a
VII-a A
Oraşul meu
(Cântec hip-hap)
Şi
nimic nu s-a schimbat,
Totul e la fel...
Copiii te
întâmpină când intri în orice cartier,
La fiecare
stradă, la fiecare bloc,
Nu e
sărbătoare dar e marfă rău de tot.
Refren:
Pot să
plec, pot să stau, pot să fac ce vreau
Şi
dacă plec tot cu mine îl iau,
Poate
şti, poate nu, dar îţi spun mereu
Oţelu
Roşu a fost şi va rămâne oraşul meu.
Deschide-ţi
mintea puţin
Şi
lasă-mă să intervin.
Sunt aici
să-ţi reamintesc
Despre
oraşul pe care îl iubesc,
Cu copii
care se bucură zi de zi pe afară,
Cu cola în
mână şi tricoul pe umăr
Şi
nimic nu s-a schimbat,
Acesta e
oraşul în care m-am născut şi am crecut,
Oţelu
mă face să iau viaţa de la început
Prietenii
îmi sunt fraţi
Totul se
repetă, totul e la fel,
Dar în
sufletul meu e mereu el, orşul meu.
Refren:
Pot să
plec, pot să stau, pot să fac ce vreau
Şi
dacă plec tot cu mine îl iau,
Poate
şti, poate nu, dar îţi spun mereu
Voi
veţi fi mereu în sufletul meu.
Şi
să înţelegi pe unde mergi,
Pune drept, stângul după
el
Şi
îţi cer să nu mă întrerupi când îţi vorbesc de cartier,
În trening
şi adidaşi moda asta încă ţine
Un copil se
joacă, altul mănâncă îngheţată,
Pot să
plec, pot să stau, pot să fac ce vreau,
Poate
şti, poate nu, dar îţi spun mereu,
Voi veţi fi mereu în
sufletul meu,
Voi şi
oraşul meu.
Refren:
Pot să
plec, pot să stau, pot să fac ce vreau
Şi
dacă plec tot cu mine îl iau,
Poate
şti, poate nu, dar îţi spun mereu
Oţelu
Roşu a fost şi va rămâne oraşul meu.
Dulan Ioniţă, cls. a
VI-a
Înţelepciunea
Cuvânt
ascuns, aripă de înger,
Foc divin şi har ceresc,
E taina
înţelepciunii,
Ce-nvăţ
s-o iubesc,
S-o port în
cuget, s-o preţuiesc,
Cât
pe-acest pământ trăiesc.
Pascu Dalida,
Grup
Şcolar Industrial, cls. a VI-a
Ploaia
Curg lacrimile norilor
Pe
pământul înverzit,
Cerul a înnegrit.
Ploaia
cântă-ncetişor.
Florile se oglindesc...
Vai ce vise înflorite!
Vai ce gânduri pierdute!
Oare la ce se gândesc?
Se gândesc
la nopţile când furtuna...
Şi
viscolul cel neînfricat...
Şi ce
mai face luna, care noaptea, tot întruna
Ne lumina ca un mare împarat.
Ploaia s-a oprit.
Şi
soarele repezit
S-a trezit!
Şi
curcubeul colorat
A predominat cerul.
Preda
Gabriela Dagmar,
cls.
a VII-a A
Mama
Mama,
Un cuvânt sfânt.
Va voi spune un cuvânt...
Care
să o definească
Ca ea
să mă iubească.
Un safir împodobit,
Fulg de nea
obişnuit,
Doar ea
străluceşte
Şi ea
mă-nveseleşte.
O stea din cer,
foarte
frumoasă
Casa lumineză-n noapte,
Inima oricui,
Dar nu a nimanui.
Preda
Gabriela Dagmar,
cls. a VII-a A
Şcoala
Multă
lume-mi spune,
Învaţă
lucruri bune
Ca să
reuşeşti în viaţă
Şcoala
este o povaţă,
Este grea,
este frumoasă
Şi
ne-ndrumă paşii-n viaţă.
De la
doamna învăţătoare
Până
la doamna profesoară
Este doar o
mică vară,
După
vara călduroasă
A-nceput o
nouă clasă
Noi colegi
avem în şcoală,
Noi
profesori ne-nconjoară.
Piess Helmut,
Gheorghescu Ionuţ
şi Carp Andreea Camelia, cls. a V-a B,
La şcoală
La
şcoală înveţi tot alfabetul,
Din clasa întâi încetul cu încetul.
Să
înveţi, să scrii e minunat,
Scrisori la
prieteni să trimiţi
când ai învăţat.
Să
înveţi scăderi şi adunări,
Să
calculezi apoi, ce uşor pare!
Pe
planşe învăţăm să desenăm
Apoi cu acuarele le pictăm.
Cartea este un obiect aparte,
Te
învaţă lucruri interesante
Profesorii
predau în clasă,
Să
înveţi să ajungi cineva în viaţă.
Silvăşan Florin, cls. a V-a B
Joc
(Adjectiv)----
apă de (substantiv)----- pentru suflet plin de (epitet)--- (verb)----- din
pădurea (adjectiv)-----
Soluţia:
rece, izvor, dor, curge, deasă
Călău Maria, cls. a
VI-a,
Grup
Şcolar Industrial
Cartea, izvor de înţelepciune
Cartea este cel mai frumos dar
pentru toţi oamenii.
Din cele
mai vechi timpuri, oamenii şi-au însemnat gândurile, ideile,
descoperirile, pentru ca ceilalţi să poată învăţa din
experienţa lor.
Când
deschizi o carte, întotdeauna afli ceva nou din experienţa de
viaţă a autorului.
Pentru noi,
copiii, este foarte important să citim cât mai multe cărţi de
literatură, de ştiinţă, pentru a ne îmbogăţii cultura
generală şi a ne exprima cât mai frumos. Toţi autorii au
făcut cărţiile pentru ca noi să avem un limbaj frumos
şi bogat.
Pentru mine
cartea este un izvor de înţelepciune şi ea trebuie respectată.
Drăgan Alexandra Diana, cls. a
V-a A
Ghicitoare:
Toată vara a cântat, / Iarna furnica
l-a alungat.
(Greierul); Lohan Larisa, cls. a V-a, Gr. Şc. Ind.
Ghicitoare:
Are lungi urechi şi picioruşe, /
Şi de frică mereu fuge. (Iepuraşul), Are ace şi nu
ţese. (Ariciul),
Creţoiu Ionuţ, cls. V, Gr. Şc. Ind.
Cartea,
prietena mea
Cartea este
un prieten bun al omului. Când eşti trist ea te mângâie cu fascinantele ei
cuvinte şi te linişteşte când eşti supărat.
Bibliotecile sunt pline de cărţi minunate. La bibliotecă
poţi găsi tot felul de cărţi cu poezii, romane, basme
şi multe altele. Toate aşteaptă să fie luate acasă de
copiii care au pasiunea de a
citi.
Într-o zi am împrumutat o carte de la
bibliotecă şi m-am dus acasă să o citesc. Am citit cinci
capitole, apoi am pus-o pe un raft. Au trecut trei zile şi nu am atins
cartea. Peste două săptămâni trebuia să înapoiez cartea la
bibliotecă. În ziua următoare, când toţi erau plecaţi de acasă cartea
mi-a şoptit:
- De ce nu mă citeşti?
- Cine e acolo? Am întrebat eu.
- Eu, cartea pe care ai luat-o de la
bibliotecă, şoptise cartea.
- Poţi vorbi? am întrebat eu.
- Da! spuse cartea. Pot vorbi, dar
numai ţie.
Cartea mai
întrebase o dată.
- De ce nu mă citeşti?
- Pentru că …am uitat
de tine. Iartă-mă!
- Te iert doar dacă mă
citeşti până la sfârşit, spuse cartea.
- Am să citesc în fiecare zi, am
spus eu.
Au trecut
câteva zile de atunci şi mai aveam de citit doar câteva pagini. Am
terminat-o duminică, iar
ea mi-a spus:
- Te iert!
- Mulţumesc! Dar acum vom fi
prieteni, mă bucurai eu.
Venise ziua
când trebuia să returnez cartea. Am intrat în bibliotecă, doamna
profesoară de limba română, Popescu Ana-Cristina, care se ocupă şi cu biblioteca şcolii
a însemnat pe fişă că am returnat-o, a aşezat-o frumos pe
un raft, apoi eu am plecat
acasă cu gândul la prietena mea, cartea.
Micşescu Cristian şi Sauca Adrian,
cls. a V-a B,
Profesoara de limba română
Cu toate
că-i devreme
Părerea
să mi-o spui,
Dar
profesoara de română-i
Pe placul
orişicui.
Ea este
bună, tandră,
Ne-nvaţă
să vorbim,
La
virgulă şi punct
Să
ştim să ne oprim.
În clasă
ea când intră
Şi
bună ziua zice,
Din glasul ei duios
Cântecul este dulce.
Piess Helmut,
Gheorghescu
Ionuţ
şi Carp Andreea Camelia,
cls.
a V-a B,
Tărâm de basm
Era o zi
ploiasă. M-am plictisit şi nu ştiam ce să fac.
Am
împrumutat o carte de la bibliotecă. Se numeşte Tărâm de basm. Pe copertă este un desen cu un balaur cu
şapte capete, eram curios să o citesc.
Citind-o
m-am lăsat cuprins de descrierile ciudate şi adjectivele folosite.
Acţiunea s-a petrecut pe un tărâm de basm unde trăiau zmei cu
şapte capete care se transformă în iazuri cu peşti. Era ceva ce
în realitate nu se întâlneşte. Sfârşitul basmului a fost bun, binele
a învins răul.
Cartea m-a
purtat într-un tărâm de basm.
Fruja
Lucian, cls. a V-a A
Despre cuvinte şi cărţi
Există mulţi scriitori, autori care
în scrierile sau citatele lor îşi manifestă dragostea faţă
de cuvinte şi faţă de carte. Fară cărţi noi nu am
exista iar imaginaţia noastră nu ar mai fi bogată şi
plină de cunoştinţe. Fără cuvinte cărţile nu ar exista;
şi prin urmare nici noi nu am putea să ne exprimăm sau să
ne spunem părerea proprie
Cartea este ca o lada a Pandorei,care
ascunde multe lucruri bune si importante.
Cuvintele...cu
ajutorul lor poţi să creezi fraze, expresii, propoziţii, texte
lirice, epice, cărţi...!
Sunt multe de spus despre cărţi şi
cuvinte. Poţi
descoperi multe lucruri care să te facă mai dornic să
citeşti o carte nouă, mai dornic să îţi exprimi părerea despre cartea
citită şi bineînţeles asta o faci cu ajutorul...cuvintelor!
Jurma
Cristina, cls. a VII-a B
Ghicitoare:
Printre rafturi adunate,
Colorate şi aranjate,
Mici şi mari îţi spun ceva,
Comori de înţelepciune
În ele vei afla.
(cărţile)
prof.
Adrian Popescu
Toamna
Este luna
octombrie. Zilele încep să scadă tot mai mult, iar nopţile cresc.
În loc de
zilele calde şi frumoase natura ne aduce nişte zile reci şi
neguroase. Oamenii culeg recoltele lăsând câmpurile goale şi pustii.
Păsările se pregătesc pentru drumul cel lung pe care vor trebui
să-l parcurgă. Unele trebuie să fi plecat deja.
Pe câmpuri
noaptea se aşează bruma ca o păturică subţire. Copacii
încep să se scuture de frunzele galbene, roşii şi ruginii, formând un covor multicolor care
foşneşte la fiecare
atingere.
Natura
îşi urmează cursul ei şi a anotimpurilor.
Olaru Ionuţ, cls. a VI-a,
Grup
Şcolar Industrial, Oţelu Roşu
Prima
zi de clasa a V-a
S-a
terminat vacanţa, iar eu şi ceilalţi colegi am început clasa a
V-a..
Desigur,
toţi cu mari emoţii, ne-am îndreptat spre şcoală cu
ghiozdanele în spate. Afară ploua. Am intrat în clasă cu
ceilalţi. Acolo ne aştepta doamna dirigintă care va fi şi
profesoara noastră de franceză. Ne-am aşezat în bănci
şi ne-am pus ghiozdanele pe spatele scaunelor. Doamna dirigintă s-a
prezentat. O oră am stat de vorbă cu ea, iar apoi am plecat.
Prima zi de
clasa a V-a nu am s-o uit niciodată, pentru că am început să ne
cunoaştem cu doamna dirigintă.
Drăgan Alexandra Diana, cls. a
V-a A
O lume fermecată
Cartea este
o lume fermecată, cu litere vrăjite, o lume fermecată cu
ilustraţii şi poveşti minunate.
Când o
citeşti te pierzi în lumea cuvintelor vrăjite. Ele îţi vorbesc
şi tu le pătrunzi misterul.
La
biblioteca şcolii cărţile mă aşteaptă
invitându-mă în palatul lor fermecat. Citind-o, cartea înfloreşte
foarte frumos, în imagini ce se ascund la mine în suflet.
Am citit
basme şi am trăit o lume fantastică, am citit cărţi cu
aventuri şi mi-am înseninat copilăria, am citit poezii şi le-am
înţeles taina.
Eu cred
că „o lume fermecată“ nu poate fi decât lumea cărţii.
Jicu
Alexandra, cls. a V-a A
Biblioteca şcolii
Biblioteca
şcolii mele este foarte specială. În prima zi de clasa I am fost la
bibliotecă şi am luat o carte care se numea Motanul
încălţat. Când am deschis acasă acea carte părcă am
intrat în lumea poveştilor, care este atât de frumoasă.
În trei zile
am terminat-o şi am returnat-o profesoarei care era la bibliotecă
şi care este acum profesoara mea de limba şi literatura română.
Ea mi-a mulţumit frumos că am adus-o şi mi-a zâmbit duios.
Şi
acum îmi amintesc cu drag prima mea vizită la bibliotecă, prima mea
vizită în lumea misterioasă a cărţii.
De atunci
am păşit mereu pragul bibliotecii pentru a citi cât mai multe lucruri
noi.
Cu
biblioteca şcolii noastre mă mândresc nespus de mult. La liceu, când
o să plec din această şcoală, o să-mi amintesc de
locul atât de drag al copilăriei mele, biblioteca.
Drăgan Alexandra Diana, cls. a
V-a A
Lumea literelor vrăjite
Lumea
literelor vrăjite este o carte plină de aventuri. Carte, folosit la
singular e termenul cel mai potrivit pentru zecile de cărţi ce m-au
fermecat prin îmbinările lor de litere ce se pierd în cuvinte şi îmi
pătrund în suflet.
Lumea
literelor e lumea scriitorilor şi mie îmi place să pătrund în
lumea lor, să studiez această lume, această carte, pentru sufletul
meu, îmbogăţindu-l de frumos.
Biblioteca
şcolii este poarta spre lumea literelor vrăjite.
Pentru
mine, lumea literelor vrăjite este o câmpie veşnic înflorită.
Jicu
Petronela, cls a V-a A
Mugurii
iernii
Lacrimi de nori,
Stele îngheţate
Dansează în văzduh,
Albe flori, iluzii,
Se topesc pierzându-se în vise,
Mugurii unui sfânt anotimp,
Se aştern peste toate.
prof.
Adrian Popescu
Toamna
A venit
toamna. Frunzele îşi primesc culorile potrivite: galben, marou,
roşcat şi portocaliu.
Soarele
dispare încetul cu încetul. Vântul bate tot mai tare. Ziua trece tot mai
repede. Noaptea vine răcoroasă în timp ce stelele şi luna vor
să ne dezvăluie misterul nopţii. Dimineaţa frigul te
întâmpină la uşă în timp ce frunzele au făcut un covor al
culorilor în faţa ei.
Copacii
şi-au dat jos haina cea de vară, au îmbrăcat-o pe cea de
toamnă şi acum vântul îi lasă şi fără aceasta.
Parcă îi aud suspinând în timp ce crengile lor sunt purtate de vânt
într-un dans sălbatic.
Păsărelele
văzând spectacolul din natură au hotărât că a venit timpul
să pornească spre ţările calde.
Pentru
elevi a început şcoala.
Mie îmi place marele spectacol al toamnei.
Stanca
Petronela, cls. a V-a A
Biblioteca şcolii
În prima zi de
şcoală uşa mare din capătul coridorului s-a deschis.
Rafturile mari, pline de cărţi îţi umpleau inima de fiori.
Doamna
profesoară era atât de încântată văzând copilaşii ce doresc să pătrundă
în lumea minunată a cărţii. Eram şi eu
printre ei.
Cu ochii mari şi cu
inima îngrozită mă uitam spre rafturile pline de cărţi.
După
ceva timp am rugat-o pe doamna profesoară să-mi împrumute o carte cu
poveşti. Ea s-a uitat la mine şi parcă a ghicit ce am nevoie.
Mi-a împrumutat o carte cu basme pe care am citit-o de îndată ce am ajuns
acasă.
A doua zi
am mers la bibliotecă să returnez cartea. Doamna profesoară a
fost surprinsă cât de repede am citit-o. Cu timiditate i-am povestit cât
de mult m-a impresionat cartea.
Din ziua
aceea am mers
întotdeauna la bibliotecă.
Stanca
Petronela, cls. a V-a A
Cum
îmi imaginez eu cartea
Cartea este
pentru mine o pădure ce înfloreşte mereu, este o floare veşnic
înflorită, este o lume fermecată ce îi îndeamnă pe copii să
o înţeleagă citind-o. Pentru copii, cartea este un izvor de înţelepciune.
Copiii
citesc cel mai mult basme şi poveşti nemuritoare şi din
această cauză cititul li se pare minunat, rupt din rai.
Cartea este
un pom ce tot rodeşte. Ea este ca omul ce nu îmbătrâneşte. În
carte, în fiecare zi descoperim ceva nou, poveşti, lucruri de care nu am
mai auzit, după ea ne ghidăm în viaţă, după cum spune proverbul:
„Cine nu are carte, nu are parte.“
Cartea este
sufletul înţeleptului. Cartea o păstrez mereu vie în sufletul meu.
Cornean
Claudiu, cls. a V-a A
Cartea, dar preţios
Cel mai
preţios dar este o carte. Dacă vrei să ai parte de ceva trebuie
să înveţi şi să citeşti din ce în ce mai multe
cărţi.
Copiii
silitori se cunosc după rezultatele la învăţătură,
aşa şi o carte se cunoaşte, nu după copertă, ci
după conţinutul ei. Prima mea carte ce am împrumutat-o de la
biblioteca şcolii, într-o zi de toamnă a fost Degeţica. Subiectul ei m-a condus într-o lume
nouă. De atunci împrumut mereu de la bibliotecă alte şi alte
cărţi ce mă invită în lumea lor.
În
viaţă nu poţi face nimic fără a învăţa. Este
bine să citeşti cărţi, căci înveţi lucruri
folositoare.
Copiilor le
place să citească, pentru că descoperă un nou univers.
Cartea este
un bun prieten, este cel mai preţios dar, izvor de înţelepciune.
Barbu
Lidia, cls. a V-a A
Lumea minunată a copilăriei
Deschid
cartea şi încep să citesc.
Mi se
deschide în faţa ochilor o lume de vis. Parcă mă văd
jucându-mă cu mingea sau în apa albastră a mării.
Am
păşit în lumea cărţii. Acum sunt pe plajă.
Peste un
moment plutesc cu barca pe apă. Navigând am ajuns la parcul de
distracţii şi am încercat acolo jocuri noi.
Această
lume a cărţii este magică, te duce unde îţi doreai sau unde
nu ai mai fost niciodată.
Buga
David, cls. a V-a A
În vizită la Muzeul de etnografie şi folclor
Este o zi
frumoasă de toamnă. Totul este ruginiu. Păsările au plecat
în ţările calde, şcoala deja începuse, totul era frumos.
Astăzi, doamna dirigintă,
la ora de dirigenţie ne-a dat să facem o compunere referitoare la ce
am văzut noi la Muzeul de
etnografie şi folclor pe
care l-am vizitat marţi.
Eu şi
colegii mei am pornit încântaţi să vizităm muzeul. Ca
însţitori le-am avut pe doamna dirigintă, Popescu Ana-Cristina
şi pe doamna profesoară de limba franceză Vigh Irina.
Ajunşi
la muzeu, după o scurtă aşteptare în curtea liceului, am
pătruns cu emoţie şi nerăbdare într-o clădire
primitoare însoţiţi de un ghid.
Totul era nemaipomenit în incinta lui.
Costumele populare, atent ţesute erau împodobite cu măiestrie. Femeile purtau
ciupag, poale, cătrânţă, opreg, brâu şi opinci. Obiectele
din vitrine: castroane din lut, pictate pe margini, lingurile de lemn,
fusul şi răsuca etc. mi-au adus aminte de vacanţele petrecute la
bunici.
Pereţii
erau acoperiţi cu tablouri ce înfăţişau lumea satului.
Într-o
vitrină erau cărţi vechi.
Muzeul ne-a
dus pe toţi pentru o clipă în lumea satului. A fost superb.
Haba
Beatrice, cls. a VI-a A
Lumea
copiilor
Cartea face
parte din viaţa de zi cu zi a unui copil. Paginile unei cărţi cu
imagini reprezintă altceva decât un obiect oarecare. Copilul le
răsfoieşte cu atenţie, uneori fiind surprins de ce
găseşte acolo.
Copiii sunt
pasionaţi ascultători de poveşti asociate cu imagini. Ei citesc
păpuşii sau ursuleţului de pluş o poveste sau
ameninţă ursuleţul că nu-i va mai citi nici o poveste
dacă este rău.
Pentru
copiii mai mici există numeroase poveşti ilustrate, cărţi
cu poze, cărţi cu imagini ce se cer colorate, mici povestiri cu
animale, pitici, urşi, zâne.
Văzându-le,
simţi că ai intrat în minunata lume a copiilor.
Balaşcă Vetuţa Romina, cls. a
V-a A
Pădurea de argint din continentul
dispărut
Cu
mulţi ani în urmă a existat o pădure de argint într-un continent îndepărtat numit
Lurasia.
Acest
continent a dispărut din memoria oamenilor şi de pe faţa pământului ascunzându-se
în ape datorită pădurii de basm ce exista pe el.
Se spune
că pe acest continent a ajuns un băiat. Cum a călcat pe
ţărmul lui a şi pătruns în pădure, s-a împiedicat de o piatră.
Supărat
a aruncat cu piatra într-un copac. În acel moment scoarţa copacilor din
pădure a căzut şi ei au devenit nişte copaci de argint.
Văzând
minunăţia a încercat să
rupă o creangă,
însă gestul i-a fost fatal, se transformase la rândul lui în copac, iar
continentul s-a ascuns de lumina zilei.
Simion
Simina, cls. a VII-a
Tărâm de vis
Cartea este cel mai bun prieten al nostru. O carte
citită cu pasiune te poartă într-o lume de vis.
Datorită
cărţii omul ajunge să cunoască totul în viaţă.
Fiind un lucru sfânt, pentru că e
izvor de cultură, cartea trebuie păstrată cu sfinţenie.
În
vacanţă, indiferent de locaţia unde merg împreună cu
părinţii mei, iau cu mine o carte. Catea mă poartă în lumea
ei de vis ce vine să dea mâna cu o altă lume de vis, a vacanţei.
Creţan Andrei, Bondoc Sebi şi Antimie Florin, cls. a V-a A
|