Cuvântul prinde viaţă în suflet devenind vers
Poezii compuse de eleva Băilă Diana:
Vis
Aţi văzut voi deseori
că unele flori
parcă te-nconjoară?
Te uiţi în stânga,
te uiţi în dreapta
şi vezi doar flori...
Acesta e un vis
pe care tu îl poţi transforma
cum vrea imaginaţia ta;
Visul poate fi frumos
aşa că fi fericit...
Visul e imaginaţie.
Pădurea
Am intrat
într-un loc fermecat
în care,
în zare...
vezi lucruri minunate
şi floricele pe cărare.
Linii mari
ce au coroană verde;
Păsărele
ce zboară deasupra ta...
Ce de minunăţii!
Locul acesta
e o binecuvântare
de la Dumnezeu.
Da, exact,
e pădurea...
Acasă
Viaţa cea mai frumoasă
e acasă.
Acasă e mama,
acasă e tata,
acasă ai tot ce-ţi trebuie.
Ai nevoie de un umăr
pe care să plângi?
E mama.
Ai nevoie de ajutor?
E tata.
Ai nevoie de joacă?
E animăluţul tău.
Acasă e totul!
Unde altundeva
decât acasă?
Eram, suntem, vom fi
Eram doi copii
ce nu ştiau
ce-nsemnă
primăvara!
Suntem doi oameni
ce ştiu ce-nseamnă
prietenia!
Vom fi doi bătrâni
ce nu-şi vor mai aminti
ce-nseamnă
Copilăria!
Flori de primăvară
Azi în curte-au răsărit,
Căci vântul e liniştit,
Lăcrimioare, toporaşi
Sunt atâta de gingaşi,
Clopoţei şi viorele;
Ei şi ce?
Sunt mititele...
Brânduşe şi lalele
Şi eu sunt frumoasă ca ele!
Să nu uit de ghiocel,
Căci nimeni nu e ca el;
Astea-s flori de primăvară
Ce aduc căldură-n inimioară.
O poezie uitată
Într-un colţ de cameră
pe o foicică
mai mititică
am lăsat, demult uitată,
o poezie.
Mica poezie
stătea pe o hârtie
şi cum era ea, aşa,
uitată,
parcă dorea
să se răzbune.
Într-o zi,
uitându-mă la ea
Parcă-mi spunea:
„De ce m-ai lăsat,
frumoasă am fost,
de ce m-ai uitat?“
Demult, demult,
Am scris,
O poezie uitată.
Pis, pis, pis,
Pisicuţa mea
Mică, blândă şi
drăguţă,
Ghem rotund,
o pisicuţă,
Din jocul ei fermecat
De mine s-a
depărtat;
Eu o strig neîncetat:
Pis, pis, pis,
pisicuţa mea
Oare cine te-o avea?...
Astăzi eu m-am
rugat
Şi Bunul Dumnezeu
m-a ascultat,
Pierdută printre
străini
te-am aflat
Pisicuţa mea, pis,
pis.
Poezii compuse de eleva
Băilă Diana,
clasa a V-a A
Culorile
Voi scrie o poezie
despre câteva culori:
roşu, simbolul iubirii,
galben, soarele pe cer,
albul, crinul de pe câmp,
verde, iarba şi livada
albastru, marea şi cerul
Rozul cea mai duce floare
Ţie care-ţi place oare?
Poezie compusă
de eleva Jurma
Cristina,
clasa a V-a B
Gânduri din suflet de copil
Glasul timpului
Se-aude mereu
Tic-tac, tic-tac,
La orice pas
Tic-tac, tic-tac,
Un sunet de ceas
Tic-tac, tic-tac.
Şi viaţa-i un timp,
Tic-tac, tic-tac,
O clipă de vis,
Tic-tac, tic-tac,
Să şti s-o trăieşti
Tic-tac, tic-tac.
E trandafirul
Vieţii mele,
Tic-tac, tic-tac,
Secunda din vremi,
Tic-tac, tic-tac,
Şi-ncerc să-i sorb
esenţa rugăciunii,
Tic-tac, tic-tac.
Preda Gabriela Dagmar, cls. a V-a B
Altar
În casă, lângă fereastră,
Îmi zâmbeşte un soare sfânt,
Un locaş de rugăciune
Către Dumnezeu prea blând.
E altarul rugăciunii
Unde eu mă închin
Şi-mi zâmbeşte Maica Pruncului,
Şi Iisus m-alintă lin.
Buşu Dayana,
clasa a V-a A
Copilărie
Eşti raza soarelui pierdută
în amurg şi taci.
Cândva te voi pierde,
Te vei ofili asemenea
apei de ploaie
Uscată de arşiţa amiezii
Şi-mi va fi dor …
Tiba Roxana,
Clasa a VI-a B
Trandafir de ziua ta
„La Mulţi Ani!“ un trandafir
ţi-a spus
Urându-ţi în viaţă noroc,
Căci din grădini fermecate
l-am cules,
Din flori de busuioc.
Să-l porţi cu tine-n orice ceas
Aminte a-ţi aduce,
Că te iubesc măicuţa mea,
Măicuţă-mi scumpă, dulce.
Să ţi-l faci salbă de mărgele,
Să-l porţi în păru-ţi cârlionţat,
Să râdă soarele la ele,
Că-i un dar din suflet curat.
Gabriela Dagmar Preda,
clasa a V-a B
|
Fiţi lumină,
că Dumnezeu este Lumina,
întâmplare din viaţa
prof. Popescu Ana-Cristina
Clopotele anunţau vecernia de sâmbătă seara. Mi-am luat o
haină pe mine şi am coborât scările în grabă pentru a merge
la biserică. Acolo era multă lume ce aştepta ca după
terminarea slujbei să-şi mărturisească cu
căinţă păcatele pentru a putea intra în bucuria
Paştelui, unindu-se a doua zi, la Sfânta Liturghie cu Iisus Hristos prin Taina
Împărtăşaniei.
În biserică se apropiase de mine o femeie săracă.
Această femeie a încercat să găsească în totată
biserica pe cineva care s-o
primească în casă, până a doua zi, pentru a-şi putea face o
baie trupului şi a-şi spăla hainele. Se pregătea şi ea
de împărtăşanie şi dorea să-şi
curăţească atât trupul cât şi sufletul .
În sufletul meu începu să se dea o luptă. Ştiam de la
preot că este o femeie serioasă, doar că valurile vieţii au
aruncat-o în singurătatea străzii. Şi totuşi, în cele din
urmă a biruit credinţa. Dacă nu o ajut pe această femeie,
pe care nimeni nu o băga în seamă, nu merit nici eu ajutor de la
Dumnezeu.
Cum pot zice că-l iubesc pe Dumnezeu pe care nu-l văd, când nu
îmi ajut aproapele pe care-l văd. Ce suflet aş mai avea dacă
m-aş asemăna cu făţarnicii...
A doua zi, o doamnă în vârstă se apropie cu o lumânare,
radiind de fericire şi miros plăcut de sfântul potir. Toţi erau
uimiţi de transformare. Acum puteam
uni sufletu-mi curat cu Hristos prin Taina Împărtăşaniei.
Bucuria Învierii Domnului mi-a însoţit sufletul din acea zi.
Mama,
Orice ar fi,
Eu vreau să
şti,
Mamă,
Mereu te voi iubi.
Ţolea Lorena
clasa a III-a C
Jertfă şi
viaţă
Ai coborât din slăvile divine
Să mă răscumperi din al meu păcat,
Tu-mi eşti cea mai frumoasă bucurie,
Îţi voi mulţumi pe-acest pământ neîncetat.
Cândva pe cruce, la Golgota,
Un miel s-a frânt pentru al meu păcat,
S-aducă lumii mântuire;
Iisus Hristos viaţă-n dar mi-a dat.
Nu meritam nimic din cerul slavei,
Nimic din tot ce Tu, Iisus, mi-ai dat;
Sunt păcătoasă şi azi îţi cer iertare,
Sângele tău mă spală de păcat.
De am greşit adeseori pe
cale
Şi-n rugăciuni suspinul meu l-am frânt,
Te rog Doamne să ai milă,
Sunt prea strivită de-al păcatului veşmânt.
Blidariu Carmen,
clasa a IX-a uman
Amintire
Acum murmurul dulce al clopotului
Glăsuieşte în inima mea,
Clipe de fericire şi inocenţă
Vor deveni focuri …
Inocenţa copilăriei priveşti ca o taină
În zarea fără de sfârşit
Cum dorinţa devine amintire,
Amintirea, oglinda purităţii,
Ea veşnic va dăinui
Peste timpul trecător
Din inima mea …
Şi voi răspunde la glasul clopotului
Ce cheamă spre Tine Doamne,
Ca atunci când de mână,
Copil fiind, mă ducea mama …
Marcu Cristina
clasa a XII-a Uman
Bondarul
Pe o floare mare,
iată
Un bondar s-a
aşezat
Vai, ce iute a zburat!
Iată! Face-o
roată
Apoi pleacă...
Să strigăm
acum o dată:
- Hei bondar, mai
fă o roată!
Jurma Cristina
clasa a V-a B
Cucul a vestit
S-a auzit din ceruri un
ecou,
CU-CU
Ecoul unui cântec,
CU-CU
E cântul cucului...
A venit
primăvara... CU-CU
Preda Gabriela Dagmar
Clasa a V-a B
Un răsărit de
soare la malul mării
E vară. Anotimpul
cel mai frumos din an. În acest anotimp răsăritul soarelui la malul
mării este splendid. La ora cinci, dis de dimineaţă, soarele
răsare. La început era doar o linie de foc, apoi un disc orbitor, o stea,
încet, printre norii parcă de zăpadă.
Marea este
stăpânită de undele calde şi aurii ale soarelui ce se mişcă şi
încep un minunat vals peste vârful valurilor cuminţi..
Cerul este scena pe
care pescăruşii încep să cânte şi să zburde în cercuri
ca-ntr-o operă de Verdi. La un semn, când soarele se înalţă de
două suliţi, doar el, mândrul soare, mai rămâne falnic şi
miraculos pe bolta cerului ca un stăpânitor.
Toţi copii ne
întrebam cum poate răsări soarele din mare. Şi totuşi el,
în fiecare dimineaţă, din adâncul mării, cuminte, ca un
leviatan, acest disc de foc se înălţa pe cerul albastru printre norii mari şi
albi .
Jurma Cristina, clasa a
V-a B
Tănasă Raul,
clasa a V-a A
Învinuirea
Păuniţei
prof. Ana-Cristina Popescu
Jos în câmp, se alarmase
Păsărimea toată,
Căci doamna Păuniţă
Fusese prinsă hoaţă.
Domnul Cintezoi se jură
C-a văzut când a furat
De la doamna Ciocârlie
Trei grăunţe şi-un gândac.
Cucul spune c-a văzut
C-a furat şi-o râmă,
Iară Cioara tot afirmă
Că nu-i treabă bună.
Iată vine domn Sticlete,
Domnul poliţai,
Care ţipă, se cruceşte
Şi nu ştie ce să creadă.
Rândunica strigă-ntruna
C-aşa furt nu-i de iertare
Şi pe doamna Păuniţă
Să o-nchidă la-nchisoare.
Sturzul îi ia apărarea,
Pupăza, o-nvinuieşte,
Iar păunul se tot roagă
Să o lase şi s-o ierte.
A venit şi Pitpalacul,
Ca judecător,
Păuniţei să-i ia partea
Ca un stimat domn.
Vulturul călău din fire
Vrea să o omoare,
Pentru că şi mierla spune
C-a furat mâncare.
Strigă Făzăniţa-ntruna:
Unde e dreptatea?
Iar Gaiţa tot afirmă
C-aşa-i societatea.
Când sentinţa fuse dată,
Păuniţa se jură,
Curţii ca să-i mulţumească,
Legile să le părăsească.
Calea spre
cunoaştere
prof. Ana-Cristina Popescu
„Căci nu este pom bun care să facă roade rele şi,
iarăşi, nici pom rău care să facă roade bune (43). Căci fiecare pom se cunoaşte
după roadele lui. Că nu se adună smochine din mărăcini
şi nici nu se culeg struguri din spini (44). Omul bun, din visteria cea bună a inimii sale, scoate cele bune,
pe când omul cel rău, din visteria cea rea a inimii lui, scoate cele rele.
Căci din prisosul inimii grăieşte gura lui (45).“ (Luca,
cap. 6, v. 43-41).
Omul trebuie să-şi călăuzească paşii în
viaţă către un scop util care aduce roade bune în lume. Fiecare
individ are o calitate specifică doar fiinţei lui, calitate ce ar
putea să o descopere, să o cultive sau ar putea să o îngroape în
uitare asemeni unei flori ofilite, asemeni unui talant pentru care va da un
răspuns mai apoi.
Toţi cei ce trăim în lume suntem la fel, indiferent de locul
care îl ocupăm în societate, preotul are misiunea sa, dascălul,
medicul, ţăranul etc. misiunea lui. Totul se adună şi se
completează reciproc.
Viaţa unui om este asemenea unui flori, care astăzi este, se
bucură de puţină lumină, de fericire, iar mâine trece
asemenea unei umbre într-o altă lume pe care filozofii ar putea-o numi
lumea visului, a misterului, a vieţii fără de moarte, un
tărâm de basm, iar creştinii
îi spun lumea adevăratei fericiri.
Omul este o fiinţă unică, însă Dumnezeu, Singurul, e cel ce îl
înţelege, doar El, Creatorul. Nici
un alt om nu poate înţelege mai bine un alt om decât Bunul Dumnezeu,
căci fiecare este singur oricâţi prieteni pe placul sufletului ar
avea. Singur păşeşte în viaţă înţelegând prima
dată suferinţa, căci primul lucru pe care îl face nu e altul
decât plânsul, lacrima, singur trece prin tumultul încercărilor şi
singur părăseşte această lume după cum a venit.
E bine ca viaţa fiecărui om să îmbrăţişeze
adevărul, căldura dragostei, căci doar ea, dragostea,
dăinuieşte în veac, răul distruge totul şi mergând pe
această cale să fie evitată deşertăciunea, despre care
ne vorbeşte atât Eclesiastul, cât şi cronicarul Miron Costin în
poemul „Viaţa lumii“.
Însetat de absolutul cunoaşterii, încă din copilărie,
oricare individ trebuie să caute apa din care bea curcubeul, asemenea
scriitorului Lucian Blaga pentru a putea fi folositor neamului său şi
a nu muri în necunoaştere.
Wilhelm Stekel în lucrarea „Recomandări
psihanalitice pentru mame“ spune că educarea unui copil începe din
momentul opţiunii pentru căsătorie. Copilul trebuie să
cunoască armonia unui cămin, nu să-şi pună întrebarea
„Ce rost are să trăieşti“.
Alfred Adler în „Psihologie
şcolarului greu educabil“ accentuează faptul că viaţa
psihică a omului nu poate fi zugrăvită prin verbul „a fi“ ci
prin verbul „a deveni“. Felul în care omul ascultă, vorbeşte,
trădează posibilităţile comunicării cu semenii
săi. Tot în această carte el afirmă că majoritatea copiilor
ce au probleme suferă de complexe de inferioritate, lucru amintit şi
de Françoise Dolto în lucrarea „Psihanaliza
şi copilul“. De aceşti copii trebuie să ştii cum
să te apropii, să îi faci să înţeleagă puterea
dragostei, să poată deveni înţelepţi, cu suflet bun, pentru
că educaţia unui copil trebuie făcută doar cu dragoste.
Dragostea este singura cale care te învaţă să descoperi lumina,
adevărul şi să fii înţelept şi fericit.
Din dragoste pentru fiecare dintre noi, Mântuitorul
Iisus Hristos a venit în lume. Prin El fiecare poate învăţa
adevărata dragoste. El este calea spre înţelepciune „În casa
Tatălui Meu multe locaşuri sunt. Iar de nu, v-aş fi spus.
Mă duc să vă gătesc loc. Şi dacă Mă voi duce
şi vă voi găsi loc, iarăşi voi veni şi vă
voi lua la Mine ca să fiţi şi voi unde sunt Eu. Şi unde
Mă duc Eu, voi ştiţi şi ştiţi calea. Toma I-a
zis: Doamne, nu ştiu unde Te duci; şi cum putem şti calea! Iisus
i-a zis: Eu sunt Calea, Adevărul şi Viaţa. Nimeni nu vine la
Tatăl Meu decât prin Mine“ (Ioan 14, 2-6).
Prof. Ana-Cristina
Popescu |